Arkiv

Arkiv for emne ‘Tidligere konserter’

5. september: Kirsten Bråten Berg og Arild Andersen

10 august 2018 Comments off

To giganter innen folkemusikk og jazz

Sanger fra SAGN og ARV

12. september: Torbjørn Dyrud – Under sola gjennom regnet

10 august 2018 Comments off

Foto: J. T. Øverstad

Torbjørn Dyrud, piano og vokal. Bjørn Holm, bass
Kjetil Steensnæs, gitar. Ola Øverby, trommer
I vår 2018 kom Torbjørn Dyruds andre viseplate ut. «Under sola, gjennom regnet» inneholder ti sanger som bærer i seg mye av det folk forbinder med det gode liv på landet. Musikken er en slags sakral visepop, en amerikana-inspirert Prøysen med en verbal pianist i midten. Låtene hans er personlige og ekte, tekstene er nære, varme, ettertenksomme, underfundige og observante. Sangene handler om kjærlighet og savn, jordbruk og håp, foreldreskap og årstider. Musikken lodder dypt og favner vidt og en kan fornemme kulturlandskapet og den store himmelen over flatbygdene i musikken han lager.

19. september: Lars Martin Myhre og Perry Steenbäck

10 august 2018 Comments off

Lars Martin Myhre m. mestergitarist Perry Stenbäck (S/DK)

Norgesturne (og litt Danmark) 4.- 23. september.
Nybakt mottaker av Alf Prøysens ærespris
Du har helt sikkert hørt sanger av Lars Martin Myhre, enten de har vært fra hans 31 år lange
samarbeide med Odd Børretzen eller fra noen av hans soloplater. Sanger som ”Deja vu”, Trøstesang”, ”Hun lignet på en som var pen”, ”Oppbrudd igjen” og ”Skip som møtes i natten” har vært hyppig spilt på NRK P1. Lars Martin omtales ofte som en ”melodiens mester”. I år er det 43 år siden Lars Martin Myhre begynte med musikk på heltid og han har hatt en mangfoldig karriere: Han har komponert film- og teatermusikk, han har deltatt på drøye 70 plater, han har samarbeidet med utallige andre artister (bl.a. Arild Nyquist, Palle Mikkelborg, og Halvdan Sivertsen), mottatt fire Spellemannpriser og oppnådd et platesalg på over 500 000 enheter. Lars Martin mottok nylig Alf Prøysens Ærespris (juryen sier bl.a.: ..eksepsjonell finesse, kunstnerisk finurlighet, beundringsverdig musikalitet, smittende engasjement….).Hans soloplater har fått strålende mottagelse av både publikum og anmeldere.

Nok en gang har Lars Martin valgt å ta med seg sin svensk/danske kollega Perry Stenbäck på tur.
De har jobbet sammen en rekke ganger i studio og på turne, og med fantastiske tilbakemeldinger, bl.a. på sist sommers visefestival i Skagen (DK).

Perry Stenbäck er gitarist, sanger, multi-instrumentalist og komponist, født i 1970 i Stockholm,
men bosatt i Danmark siden 1994. Har medvirket på utallige plater som studiomusiker, turnert med en rekke artister, bl.a Sebastian. Har vært nominert til, og fått flere danske ”Grammy’er”, bl.a.for «Årets instrumentalist 2009» og han kom på 2.plass i Ekstrabladets leseravstemning «Danmarks beste gitarist 2010».

Ved hjelp av fantastiske låter, strøkent gitarspill og en fabelaktig fortellerevne vil publikum få en minneverdig og morsom kveld hvor verken smil eller tårer er langt unna.

26. september: Juliana Venter og Rolf-Erik Nystrøm

10 august 2018 Comments off

Foto: Alf Wold (hovedbilde)

Lacrimae Rerum

Juliana Venter – vokal
Rolf-Erik Nystrøm – saxofoner
Musikken denne kvelden følger opp tematikken i Vergils berømte uttrykk, the tears of things, der Aineias, nå flyktning i Kartago fra den trojanske krig, ser veggbilder i et tempel av hans venner og landsmenn skamfert av krig, og blir rørt til tårer. Tematikken handler om å gi innhold og hjerte til alt det som omgir oss. Musikerne tar dere med på en reise med tekster fra verdenshistoriens markante poeter, Rumi, Rilke, Shakespeare, Dante, Vergil, Hauge m.fl., på mange språk, tonsatt av Venter og Nystrøm, men også musikk av R.Strauss, Karin Rehnquist, Moulinié, og tradisjonsmusikk fra fjerne strøk, i deres intime og ekspressive nakne uttrykk. Verden virker uforanderlig,  men vi kan i poetenes navn ikke gi opp å forsøke.
En midnatt i juli befant jeg meg på en gammel kirketrapp i skogen i Aurdal, drikkende survin sammen med to av de tre menneskene jeg elsker høyere enn noen andre. Vi var opprinnelig på leting etter måneformørkelsen som dessverre var skjult bak skyene. Med ett la jeg merke til noe av det jeg opplever som sterkest i mitt nye liv i Norge; den mørkeblå himmelen som gjør trærne kullsorte og skogen forhekset og ondskapsfull. Et syn som fyller meg med en  uutholdelig melankoli og tvinger meg til å stoppe opp og lytte. Jeg ønsker å omfavne og synke inn i dette mørket. Dette er kanskje det nærmeste jeg har vært i å uredd oppleve en erkjennelse av at alle ting begynner og slutter i en evig strøm. At tingene omkring oss observerer oss på samme måte som vi observerer dem. Åpner oss opp på samme måte som vi plukker dem fra hverandre. Oss gjerrige, fråtsende, forbannete, morderiske, tyvaktige, maktsyke krigshissere. Oss poeter, musikere, kunstnere, skuespillere, dansere. Oss snekkere, konduktører, gatefeiere, advokater, leger, regnskapsførere, bønder, arbeidere. Oss mødre, fedre, brødre og søstre. Elskere, hjerteknusere, ektemenn og koner. Menneskehet.
I hjertet av alle ting finnes friheten og smerten, sorgen og latteren, skjønnheten og ødeleggelsen, håpet og tapet, hatet og kjærligheten, døden og fødselen, evig.
Juliana Venter
Om musikerne:
Juliana Venter er fra Sør-Afrika og har en stemme som beveger seg fra folkemusikk, via klassisk sang til eksperimentell rock. Hun samarbeider med De Utvalgte, har jobbet med Poing, Kork, og er kjent i sitt hjemland som dronningen av avant garde. Hun er også skuespiller og ble i år nominert med hovedrollen i sin siste film, The Harvesters, til filmfestivalen i Cannes.
Rolf-Erik Nystrøm er en av de internasjonalt ledende saxofonistene, og har et eget uttrykk som kan erstatte et helt band. Han har vært solist med alt fra Oslofilharmonien, orkestrene i Basel, St.Petersburg og Stockholm, til å spille med Jokke, Dubliners og tradisjonelle musikere fra og i hele verden.

Juliana Venter cv:
(f. 1970) er sanger og skuespiller, født og oppvokst i Sør-Afrika og Namibia hvor hun studerte operasang og piano.

Hun var frontfiguren i musikk-og performancebandet The Mud Ensemble fra Johannesburg, som oppnådde kultstatus og var pionerer innen avantgardemusikk i Sør-Afrika på 1990-tallet. The Mud Ensemble var også kjent for sitt arbeid mot apartheid.

Som vokalist er hun kjent for sin inderlige stemme, brede palett og sitt ekstreme uttrykk. Hun har av pressen blitt kalt ”the queen of South-African avantgarde”, men med føttene også godt plantet i opera, samtidsmusikk, folkemusikk, jazz og fri improvisasjon. Hun har bidratt på flere internasjonale innspillinger, og gitt ut soloalbumet Spooky Attraction From A Distance, av musikkpressen nevnt i samme åndedrag som Anthony Hegarty og Joanna Newsome, som et viktig bidrag til avantfolk-stilen.

Som komponist har hun bl.a.skrevet verk for stemme, strykekvartett, afrikanske tradisjonelle instrumenter, trommer og 7 motorsykler, som hun har framført versjoner av i flere land.

Venter har studert Meisner-metoden og deltatt i flere mesterklasser med den anerkjente skuespillercoachen Susan Batson (Nicole Kidman og Juliette Binoche).

Hun har arbeidet med bl.a.Josef Suchy, Carlo Mombelli, Poing, Kouame Sereba, Per Oddvar Johansen, Becaye Aw, Maja Ratkje og Mats Eilertsen.

Hun har spilt i flere profesjonelle Shakespeare oppsetninger i Tyskland, og høsten 2016 spilte og sang hun i Brecht’s Mother Courage, som turnerte i Sør-Afrika. Hun har hovedrollen i en ny internasjonal spillefilm fra Sør-Afrika, The Harvesters, om en boer-familie på tampen av apartheid. Denne ble plukket ut til filmfestivalen i kan i 2018, i kategorien Un certain regard.

I 2015 spilte hun i forestillingen The congress of dreams på Black Box teater i Oslo, manus av Øyvind Berg, regi Susanne Øglænd til strålende kritikker.

2016 Til utstillingen Jorn+Munch ved Munchmuseet i fjor fremførte hun sammen med saxofonisten Rolf-Erik Nystrøm 5 konserter med spesialkomponert musikk. Hun åpnet Oslo internasjonale poesifestival sist høst med et bestillingsverk med Nystrøm, og duokonserter med Øyvind Berg og Kay Miller. Konserter m/Moe, Nystrøm og Li TieQiao i Beijing. Konsert i København med Mette Mathiesen (Jeff Lynne/George Harrisson) og Jim Neversink. Konsert m/Alessandro Boratti i Roveretto, Italia.

2017: Konserter i Sør-Afrika, Harvestworks i New York, på Ultimafestivalens avslutningskonsert m/KORK i et verk av Lars Petter Hagen. Stamsund Teaterfestival. Nordisk Poesifestival.

Hun har bodd i London og Berlin siden 2002 og bor nå i Norge, der hun i 2018: bl.a. har komponert musikken til og medvirker i Barnas Bål, en ny teaterproduksjon for barn og ungdom, som tar for seg klimaproblemene verden står overfor, sammen med Marius Kolbenstvedt og Nikolai Lange-Nielsen. Hun arbeider fast med teatergruppen De Utvalgte, og gir ut en plate med James Wellburn på det belgiske selskapet Silken Tofu. Hun spilte flere konserter under Hardanger Musikkfest, turnerte m/Nystrøm og Kouame Sereba I Kina. Sang på Filmfestivalen I Haugesund I en framføring av musikk til stumfilmen Dantes Inferno, film fra 1911, med Munorensemblet. Var også sentral i Frikars store sommerspel, Draumefangaren, i Valdres i sommer.

NB! Konserten er i 2. etasje

3. oktober: Sigrun Loe Sparboe

10 august 2018 Comments off

Foto: Gro Lagesen

Plateslepp: NORDFOLKET.  Sanger om folket i nord.
Mattias Krohn Nielsen, gitarer. Jørgen Smådal Larsen, bass, perkusjon, trommer.
Martin Bowitz, piano.

10. oktober: SJANGERFRIE TEKSTER – Zakarias Meyer Øverli

10 august 2018 Comments off

Zakarias Meyer Øverli med venner.

Sangpoesi i ulike drakter.

NB! Elever/studenter inngang kr. 100,-.

 

7. februar: MonicaZ Vals

4 januar 2018 Comments off

Stina Stenerud, vokal.  Erik Berg Svele, gitar. Palle Wangberg, hammondorgel B3.
Erik Jøkling, trommer.
Denne sterke musikalske gjengen tar oss inn i Monica Zetterlunds flotte repertoar.

14. februar: Vysotskij – 80-årsjubileum

4 januar 2018 Comments off

 

Jørn Simen Øverli, vokal og gitar. Espen Leite, akkordion. Vysotskij er populær som aldri før i Russland. Feires fra Kreml til Sibir. Vladimir Putin prøver å stjele kredibilitet fra ham.

Les Jørn Simens innlegg om Vysotskij i Dagbladet

 

21. februar: Lars Klevstrand – «Gå ikke forbi!»

4 januar 2018 Comments off

Guttorm Guttormsen, saksofoner, klarinett og fløyte. Carl Morten Iversen, bass.
En krassere sanger i selskap med gamle musikalske venner.

.

28. februar: Rævspark – Norsk Viseforum

4 januar 2018 Comments off

Utdeling av Norsk Viseforums nye stipend og dobbeltkonsert med nr. 1 og 2 fra ifjor.
Maria Toresen og Pål-Are Bakksjø.

 

 

Maria Toresen kommer fra den lille vestlandsbygda Sandeid med litt over 600 innbyggere. Det var få på hennes alder som drev med musikk i oppveksten, og musikkmiljøet var relativt lite. Men, hennes familie sørget for at hun fikk en hjertelig musikalsk oppvekst. Oppmuntringer, støtte, små bestikkelser og familejam i stua ut i de sene nattetimer har bidratt til at Maria har satset på en karriere som musiker. På kjøkkenet til bestemor fikk hun fiolinundervisning og senere lærte hun seg selv å spille gitar og piano, og startet å skrive sine første låter i en alder av 12 år.

Maria bor nå i Stavanger men henter mye inspirasjon fra oppveksten i Sandeid. Minner fra et barndomsparadis med høye fjell, vakre fjorder og dype skoger har satt sine spor. Hun ga ut debutalbumet ”Birds don`t tell” i 2015 og dedikerte dette til besteforeldrene sine.

 

I 2015 så hennes første norske viser dagens lys. På en litteraturfestival utfordret en kulturjournalist henne til å skrive norske låter, for så å kunne komme tilbake året etterpå og åpne festivalen med låtene. Utfordringen tok hun, og det resulterte i fem vakre viser og en videre motivasjon til å skrive på norsk.

Flere viser har det blitt, samt oversettelser av egne engelske tekster.

I 2017 mottok Maria et prestisjefullt stipend fra Norsk Viseforum. Med over 100 søkere ble Maria juryens utvalgte, og mottok støtte til å spille inn en EP. https://viser.no/2017/norsk-viseforum-deler-raevspark-stipend-maria-toresen/

EP`en ”Alle små ting” slippes i februar 2018, og i forbindelse med dette legger Maria ut på turné.

Det inviteres til en nær konsertopplevelse med henne, stemmen, gitaren, tekstene og melodiene.

Live: https://youtu.be/x5KQIXBGD3A

Spotify: https://open.spotify.com/artist/2wzYrzIHrbBH2B8DVCa8sh

Soundcloud: https://soundcloud.com/maria-toresen

www.mariatoresen.com

 

 

Pål-Are Bakksjø har gitarkofferten full av rykende ferske viser og reiser nå rundt med konserten ”Det e vel ingen kunst? «.
Eksil-Hemnesværingen stortrives lengst fremme på scenekanten og serverer publikum en overflod av spissfindige tekster,tettsittende humor, men også lyriske øyeblikk. Musikken er like publikumsvennlig som tekstene er overraskende, og gjerne syrlig dagsaktuelle. 
Pål-Are Bakksjø trakterer de fleste instrumenter han får mellom hendene og beskriver seg selv med et smil som ”multi-talentlaus”.

7. mars: EDVARD MUNCH vgs

4 januar 2018 Comments off

«Skryt, skrøner og sannhet»

 

 

Edvard MUNCH vgs sine musikkelever synger og spiller egne og andres sanger.

14. mars: Sanger fra Blåmyra

4 januar 2018 Comments off


Foghorn og Patrik Wingård

På grunn av sykdom må dessverre Erland Lyngve melde pass til kveldens konsert. Som erstatter kommer den svenske multiinstrumentalisten Patrik Wingård.

Det står mye bedervet spekekjøtt, tørre kjeks og stinkende slagvann står på menyen når Patrik Wingård og Foghorn (Richard Burgess, Jon Buer og Tore Lia) entrer scenen med sitt repertoar av shanties og sjømannssanger! For sangene, på norsk og på engelsk, står i sterk kontrast til mer romantiske framstillinger av sjømannslivet i seilskutetida. De forteller om blodslit, skipsforlis og hjemlengsel – samtidig som de gir uttrykk for sjømannens ukuelige optimisme i møte med en brutal hverdag.

 

 

 

 

OPPVARMER: Robert Haraldsen

21. mars: Alf Cranner og Knut Reiersruds band

4 januar 2018 Comments off

Alf Cranner, sang og gitar. Knut Reiersrud, gitar. David Wallumrød, tangenter. Nikolai Hængsle, bass. Andreas Bye, trommer.

 

 

Tre generasjoner møtes når Alf Cranner og Knut Reiersrud slår hodene bløtt sammen på Josefine
21. mars. Alf og Knut trenger vel knapt flere presentasjoner, men kombinasjonen er jo oppsiktsvekkende.
Alf Cranner ble feiret har på klubben for ett og et halvt år siden, i forbindelse med sin 80 årsdag. Knut Reiersrud
har besøkt oss ved flere anledninger, sist på Prøysen-jubileet i november 2014. For 14 år siden samarbeidet de
to på Cranners album «Som En Rose», og gjensynsgleden var stor da demøttes igjen i fjor på den store Leonard
Cohen minnekonserten i Oslo Spektrum.
Knut Reiersrud Band er en nærmest royal samling unge jazz og rockemusikere. Kjente navn alle sammen – via institusjoner som Bjørn Eidsvåg, Susanne Sundfør, Terje Rypdal, Marit Larsen, Odd Nordstoga og Thomas Dybdal.

4. april: Salmeviser

4 januar 2018 Comments off

 

Ruth Wilhelmine Meyer, stemme. Per Olav «Skranglebein» Hoff Mydske, ræpp.
Nils Henrik Asheim, orgler. 3 prestebarn finner fram salmer fra sitt prestebarnliv og presenterer dem på måter du sjelden hører.

11. apri: Simen Rem, Tomas Drefvelin & Øystein Wingaard Wolf

4 januar 2018 Comments off

AKUSTISK TRIPPELKONSERT FOR DET LYTTENDE PUBLKUM

Simen Rem, Tomas Drefvelin og Øystein Wingaard Wolf søker scener der de kan opptre akustisk for et lyttende publikum. Simen, Tomas og Øystein opptrer med hvert sitt sett, som til sammen utgjør en intim og musikalsk helaften som spenner over tre generasjoner morsmålsdiktere.

 

 

SIMEN REM


Simen Rem er en spennende stemme og en dyktig gitarist. Med meloditeft og originale tekster på morsmålet, evner han å fange publikums oppmerksomhet og interesse.
Simen har turnert både Norge og Europa med ulike prosjekter. Etter mange år i flere band, meldte behovet seg for en ny tilnærming til musikken. Simen satte melodier til tekstene til sin far, poet og forfatter Håvard Rem. Dette ble begynnelsen på et samarbeid dem imellom. Etter en invitasjon fra Morten Abel, fikk Simen spille inn noen av sine egne låter i Abels studio i Stavanger. Simen ga ut sitt kritikerroste debutalbum i mai 2016. Han jobber nå med sitt andre album.
«Simen Rem har en naturlig tilstedeværelse og trygghet som gjør at man som publikummer slapper av og virkelig tar inn det han formidler. Og det han formidlet i dette akustiske settet, alt på norsk, gjør at navnet Simen Rem er noe alle og enhver burde notere seg bak øret.»
- Østlands-Posten

 


TOMAS DREFVELIN

Tomas Drefvelin er en sterk formidler av mørk og stemningsfull materie. Med sin evne til
innlevelse og improvisasjon, fremfører han sine sanger med den klare intensjon å treffe lytteren både i hjerte og hjerne.

Tomas Drefvelin er først og fremst kjent som frontfigur i bandet Rex Rudi, og som skaper av tegneseriene Rex Rudi og 20mg DREFVELIN.
Tomas debuterte som soloartist i 2013, og debutalbumet, De gjennomførte menns hotell, kom i mars 2016. Siden den gang har han bergtatt mangt et publikum med sine alt annet enn likegyldige sanger. I disse dager ferdigstiller han sitt andre album.

«Tomas Drefvelin er en norsklærers drøm når det kommer til morsmålsdikting. »
– Universitas

 


ØYSTEIN WINGAARD WOLF


Oslodikter Øystein Wingaard Wolf har utgitt en rekke bøker og album siden 80-tallet, og dokumentaren «Den siste bohem» som handler om Øystein sitt virke kom nylig ut. Gjennomgående temaer i hans diktning er individ og sjel. I norsk samtidslyrikk figurerer han som en original og kraftfull outsider.

“Han er en utfordrende og offensiv poet som slår deg hardt i hodet med sine korte og dramatiske dikt, eller stryker deg vart over sinnet med sine ømme og poetiske bilder.”
– Kunstnerforeningens Blomstipend

18. april: HÆM – Frode Haltli og Ingebjørg Loe Bjørnstad

4 januar 2018 Comments off

 

«Plata ‘HÆM’ til Ingebjørg Loe Bjørnstad overveldar meg. Til tekstar på kav dialækt frå Surnadal, har ho skrive eigne songar som ho og Frode Haltli på trekkspel framfører så mjukt, så sitrande vakkert, skirt og reint at eg med Vinje stemmer i at ‘her er så vent at det kan meg grøta, sjølv om eg er vaksen kar’. Det er sjeldan eg har kjend så sterkt for ei plate».

Dette skrev anmelder Roald Helgheim om plata da den kom ut.

I Klassekampen kunne vi lese at «‘Hæm’ er voldsom i all sin enkelhet. Det er en langsom og hjertelig plate, som et hus med bare åpne dører som du har lyst til å være i lenge. Bjørnstad har befriende fin dialektbruk: Det rurale møter det urbane, og det stygge overlapper det flotte. Tekstene er fylt av uvante ord og en musikalitet som varmer opp hele øregangen. Og helt hæm til hjertet».

‘Nøff said som jazzer’n sa. Vi bare slutter med: «Be here, come hæm, or be dead»!

Sjekk: http://frodehaltli.com/discography/ingebjorg-loe-bjornstad-haem/

Vennlig hilsen

Kampenjazz

www.kampenjazz.nohttps://www.facebook.com/Kampenjazz/